Näitä asioita en raskaudesta jää kaipaamaan - ja näitä jään

Nyt kun tämä raskaus voi päättyä minä hetkenä tahansa, on ehkä aika tehdä jonkinlainen yhteenveto tästä.

Näitä en jää kaipaamaan:
 Närästys. Sitä on ollut nyt jo puolentoista kuukauden ajan ja se vain pahenee.
Tylsistyminen. Sitä on ollut ilmassa kuukauden ajan eli äitiysloman ensimmäisen viikon jälkeen.
— Ei ole mitään päällepantavaa. Enää neljä paitaa mahtuu päälle ja kesämekot ovat liian kylmiä.
— Kuumuus. Olen nukkunut pari viikkoa ikkuna auki, vaikka ulkona on vain pari astetta.
— Turvotus. Se vain pahenee.
— Kömpelyys. Kummasti alkaa tajuta, kuinka ketterä sitä normaalisti onkaan.
— Unissa kuolaaminen. Uusi oire, josta olen puhunut parille kaverille ja ne kertoi kokeneensa saman.
— Kaikenlaiset muut oudot oireet. Osa niistä on jo kadonnut, osa ei.
— Ruokarajoitteita. En ole mikään sushifanaatikko, mutta kyllähän sitä kaipaa, kun se kielletään.
— En kiinnosta ketään. Siis miehiä. Eli olen elänyt pakotetussa selibaatissa siitä lähtien, kun maha alkoi näkyä.

Näitä jään varmasti kaipaamaan:
— Maha. Onhan se kiva, kun ei tarvitse miettiä, miltä maha näyttää. Se on ollut iso, kaunis ja esillä.
— Kannustusjoukot. Ihmiset ovat niin ihanasti mukana mun raskaudessa.
— Turvallisuuden tunne. Tämä on erikoinen, mutta mulla on sellainen olo, ettei mulle kukaan tee mitään, koska olen raskaana. Huomasin sen helmikuussa, kun matkustin Sri Lankassa. Kun kerroin olevani raskaana, riksha-kuskit lakkasivat olemasta ällöttäviä ja hieman pelottavia ja alkoivat kohdella minua kuin vertaistaan ja kertomaan omasta perheestään. Kukaan ei huutele perään eikä pimeällä vastaantulevat miehet pelota, koska eiväthän ne raskaana olevan kimppuun hyökkäisi.
— Vauvan potkuja. Onhan se nyt aika söpöä, kun se potkii ja möyrii.
— Tekosyy. "En voi, koska olen raskaana" on ollut hirveän hyvä lause varsinkin sukulaislasten kanssa, kun on vain laiskottanut.

Jännän ristiriitaisia asioita, mutta sellaisiahan me ihmiset ollaan: ristiriitoja täynnä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vuosi äitinä - vuosi kumppanuusvanhemmuutta

Viimeistä viikkoa viedään - kohta alkaa kova arki

Pääsiäinen: perhettä, suklaata ja vauvanvaatteita