Raskaana oleva sinkku bilettää

Huh, mikä juhannus!

Olin kaverin mökillä juhlissa perjantaista sunnuntaihin. Vieraita oli varmaan 40 ja osa ei nukkunut ollenkaan. Minä tietenkin nukuin, mutta menin nukkumaan vasta kolmen-neljän aikaan. Ja kun mökillä ollaan porukalla (osa nukkui teltoissa), ei tietenkään voi nukkua kovinkaan pitkään. Ensimmäiset aamuvirkuthan heräävät siihen aikaan, kun viimeiset laittavat nukkumaan. Nyt väsyttää siis aika paljon.

En ollut ainoa, joka oli raskaana siellä. Oli huvittavaa, kun minua selvästi nuorempi nainen, jonka raskaus oli selvästi pari kuukautta mua jäljessä, tuli selittämään, kuinka olen hänen esikuvansa. Hänen mielestään oli niin hienoa, että jaksoin olla juhlissa yhä (laskettuun aikaan on kuitenkin vielä melkein kolme kuukautta!) ja jaksoin vielä valvoakin.

Miten tuollaiseen pitäisi reagoida? Hymyilin ja kiitin. Ei minulla ollut mitään ongelmaa valvomisessa. Ja missä sitä olisi pitänyt sitten olla? Kotona yksin?

Mutta nyt tosiaan väsyttää, vaikka otin päiväunetkin, kun tulin kotiin. Selvästi raskaus vaikeuttaa palautumista yöllisistä kukkumisista.

Juhlissa oli myös joitakin sinkkumiehiä. Ikävä kyllä tunsin heidät kaikki, he ovat minua nuorempia ja tunnen melkein kaikkien heidän eksänsä. Eikä heistä kukaan osoittanut pienintäkään kiinnostusta mun "upeaa raskausvartaloani" kohtaan. Siellä oli nimittäin myös paljon nuoria, iloisia ja kauniita sinkkutyttöjä, jotka eivät todellakaan olleet raskaana, eivätkä tunteneet näitä sankareita. Hirveän paljon helpompia ja kiinnostavampia kohteita.

Kohta alkaa loma!

Kaiken kaikkiaan oli hyvä juhannus. Tästä on hyvä lähteä viimeiseen viikkoon ennen kesälomaa. Sitten en enää palaakaan töihin yli vuoteen. Tuntuu todella oudolta. Odotan lomaa innolla, kuten aina, mutta tuntuu todella erikoiselta, etten tule takaisin. Tai siis tulenhan minä, mutta siihen on niin pitkä aika. Moni kollega ehtii jäädä eläkkeellekin. Ja varmasti osa vaihtaa työpaikkaa tänä aikana.

Miten jäädään äitiyslomalle? Pitääkö mun tehdä kakku? Vai tarjoaako työnantaja kahvit? Miten tällaisissa tilanteissa toimitaan? Meillä on niin vanhaa porukkaa, ettei kukaan ole jäänyt äitiyslomalle minun aikanani. En tiedä, mikä täällä on tapana.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viimeistä viikkoa viedään - kohta alkaa kova arki

Kumppanuusvanhemmuus: parisuhde ilman parisuhdetta

Pääsiäinen: perhettä, suklaata ja vauvanvaatteita