Karvainen ja haiseva nainen

Väsyttää. Onneksi on iltavuoroviikko töissä, joten voin nukkua niin paljon kuin haluan. Ja minähän nukun. Välillä tuntuu, että mun elämä on nykyään pelkkää nukkumista, töitä ja syömistä. Ihmisten näkeminen olisi kivaa ja välillä asuntokin pitäisi siivota. Onneksi on vapaapäivät, jolloin saan edes jotain aikaiseksi, joskus.

Olen kuullut huhua, että toisille raskaus on elämän parasta aikaa. He hehkuvat ja ovat täynnä energiaa. Kuulemma toinen kolmannes on erityisesti tätä aikaa. Odotin, että sellainen aika alkaisi, mutta nyt kun toinen kolmannes on jo lopuillaan, tajuan, että ei se ala. Minulle raskaus on vain jatkuvaa väsymyspilvessä kulkemista. (Paitsi nyt iltavuoroviikolla. Tämä on mahtavaa, kun olen useamman tunnin vapaalla ja suht kirkkaassa mielentilassa!)

Ei pidä valittaa, aina jollain on huonommin. En sentään oksenna koko raskausaikaa. En ole oksentanut lainkaan. Enkä ole ollut päivääkään sairauslomalla. Olen onnekas. Tiedän.

Raskaus on tuonut aika paljon erilaisia oireita. Osaa niistä osasin odottaa, koska niistä puhutaan avoimesti. Rintani ovat mielestäni valtavat, samoin vatsani. Täysin ymmärrettävää. Olenhan raskaana. Mun pitää syödä aika usein. Sitäkin osasin odottaa. Outoja mielitekoja mulle ei ole tullut. Sen sijaan olen aivan hulluna sokerisiin asioihin. Ainahan minä olen makeista asioista pitänyt, mutta nyt mun on tosi vaikea pidättäytyä niistä. Tiedän, ettei se ole hyväksi minulle eikä vauvalle. Yritän vähentää koko ajan, mutta sitten taas lipsahdan.

Maha on jo nyt valtava. Miten se voi vielä kasvaa
syksyyn asti?!?

Mutta sitten ovat ne oudot oireet, joita en osannut odottaa, koska kukaan ei ole koskaan puhunut niistä minun kuullen. Toki raskausoireet ovat yksilöllisiä, mutta voi olla, että näistä ei puhuta, koska ne ovat niin noloja ja outoja.


Aivastaminen
Tämä ei ole nolo oire, mutta outo. Alkuraskaudesta aivastelin ihan valtavasti. Minulla ei ollut flunssaa tai mitään, mutta aivastuksia tuli sarjassa. Saatoin aivastaa viisi kertaa peräkkäin. En keksi muuta syytä kuin raskauden. Sitä jatkui pari kuukautta. Se oli aika huvittavaa.

Ikenet vuotavat verta
En lankaa hampaitani tarpeeksi usein, myönnän. Joskus, kun edelliskerrasta on todella pitkä aika, saattaa jostain hammasvälistä tulla hieman verta. Lankasin hampaitani tässä jokin aika sitten hetken tauon jälkeen ja järkytyin: veri oikein roiskui. Jokaisesta hammasvälistä tuli verta oikein kunnolla. Koko suuni oli veressä, samoin käteni. Syljin verta lavuaariin ja näytti kuin sinne olisi teurastettu pieni eläin. Säikähdin todella paljon. Onneksi minulla sattui olemaan parin päivän päästä aika suuhygienistille. Ennen kuin ehdin kertoa hänelle tästä kauheasta tapahtumasta, hän totesi, että raskaana ikenet voivat vuotaa verta, etenkin kun käyttää hammaslankaa. Kaikkea sitä oppii.

Alapää haisee
Vaikka käyn aamulla suihkussa ja pesen alapääni, iltaan mennessä se alkaa haista aivan kauhealta. Itselläkin tekee pahaa. Ihan hyvä siis, ettei ole ketään, jonka kanssa harrastaa seksiä. Myös virtsani haisee kauhealta. Tekee välillä pahaa, kun käyn vessassa pissalla. Virtsa on haissut vähän oudolta koko raskauden ajan, mutta nyt se lemuaa. Juon todella paljon, mutta ei siitä ole mitään hyötyä. Silti virtsa on tummaa ja haisee. Yök.

Valkovuoto
Tulee ihan teiniolo, kun valkovuotoa tulee ihan kauheasti. Se alkoi pari kuukautta sitten, kun kävelin kaupungilla. Aivastin ja säikähdin, kun samalla housuihin tuli jotain märkää. Nytkö se virtsankarkailu jo alkoi? Vai oliko se lapsivettä? Tuleeko keskenmeno?! Syöksyin äkkiä vessaan ja tajusin, että sehän oli vain valkovuotoa, mutta sitä oli kyllä paljon. Housut voisi vaihtaa pari kertaa päivässä.

Ilmavaivat
Lähes koko raskauden ajan olen kärsinyt ihan kauheista ilmavaivoista. Ja se haju on ihan hirveä. Jotenkin omien pierujen hajuun on tottunut. Eivät ne hyvältä haise, mutta ne kestää. Nämä taas haisevat ihan kauheille. Varsinkin ensimmäisen kolmanneksen loppupuolella niitä tuli ja paljon. Hävetti, koska en voinut estää niitä. Nyt onneksi niitä tulee harvemmin, mutta haju on yhä hirveä.

Ummetus
Olen ymmärtänyt, että raskauden lopussa voi ilmetä ummetusta. Minulla sitä on ollut koko raskauden ajan enemmän tai vähemmän. Se on ollut vähän järkytys, koska en ole aiemmin sellaisesta kärsinyt. Ei muuten auta yhtään noihin ilmavaivoihin. Toivottavasti ummetus ei pahene loppua kohden. Sitten ollaan ongelmissa.

Karvatalja
Olin kuullut, että kynnet ja hiukset kasvavat ja voivat hyvin, kun on raskaana. Kyllä, mutta kukaan ei kertonut, että muukin karvoitus tuuhentuu ja kukoistaa! Mahani on saanut oman karvapeitteen. Minun on pakko ajella se! En yleensä ajele talvella bikinirajaa aktiivisesti, mutta nyt on ollut pakko, koska se oli muuttumassa shortsirajaksi! Aina minulla on karvoja ollut, mutta nyt meinaan muuttua ihan apinaksi.

Toivottavasti nämä kaikki oireet häviävät heti, kun lapsi syntyy. Häviäväthän?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viimeistä viikkoa viedään - kohta alkaa kova arki

Kumppanuusvanhemmuus: parisuhde ilman parisuhdetta

Pääsiäinen: perhettä, suklaata ja vauvanvaatteita